Az oktatási kormányzat politikájában különös módon keverednek a konzervatív és a liberális elvek. Ami önmagában természetesen nem lenne baj. Egyrészt igyekeznek (legfőképp szavakban) erősíteni a tanárok tekintélyét, ismét középpontba akarják állítani a nevelést, és a nemzeti, vallási hagyományok tanításáról is több szó esik. Másrészt viszont az "egésznapos iskolval" kapcsolatos elképzelések aligha hozhatók összhangba a konzervatív oktatáspolitikai elvekkel.
A véleményem az, hogy bármit akar, és bármit tesz is az oktatási kormányzat, az "egésznapőos iskola" ideája fog diadalmaskodni. Magyarán: legalább húsz esztendő óta egyértelműen haladunk abba az irányba, melynek végállomása az oktatási intézmények többségének "gyerekmegőrző helyekké" történő átalakítása lesz. Továbbra is létezni fognak persze a méregdrága elitiskolák, melyekben komoly nevelést és oktatást kapnak a gyerekek, de a "plebs" csemetéi olyan intézményekbe járnak majd, ahol "eltöltik az idejüket", vagyis sportolnak, interneteznek, és persze tanulnak is, de csak amolyan tessék-lássék módon. Amerikában már régóta "gyermekmegőrző hellyé" alakult át az iskolák többsége. Mi pedig követjük a példát.
Persze az ilyen amerikai típusú tanintézményekben vannak foci-és kosárlabdapályák, tágas könyvtárak, büfék, ebédlők, internetes kávézó(k), tornatermek, sőt egyes helyeken uszodák is. Egy ilyen helyen nyilván el lehet tölteni tíz-tizenkét órát, olyan tanárok felügyelete mellett, akiket tisztességesen megfizetnek, amiért cserébe elviselik a sok erőszakos, kezelhetetlen diákot, de egyébként a súlyosabb erőszakos cselekmények és a drogozás megakadályozása érdekében fegyveres biztonsági őrök felügyelik a rendet. Nálunk azonban a legtöbb iskolában nemhogy uszoda nincs, de tornaterem is legfeljebb egy van, külön kosárlabda-és focipálya sincs mindenütt, a számítógépes ellátottság gyatra (leszámítva az elitiskolákat), a diákok így legfeljebb a tantermekben, a folyosókon és az egészen szűk udvaron tölthetik el az idejüket, olyan tanárok felügyelete mellett, akik magunkban átkozzák az igazgatót, az oktatási vezetést és az egész világot azért, amiért elvették tőlük a délutáni másodállás lehetőségét, és éhbérért kell a kezelhetetlen gyerekekkel kínlódniuk. Biztonsági őrök alkalmazására viszont az iskoláknak nem lesz pénze, noha az alkohol-és a drogproblémák, valamint az erőszak természetesen súlyos gondokat okoz majd. (Mindez már most is súlyos gondot okoz, még ha kevés szó esik róla idehaza.)
Hogy miért alakulnak át a tömegoktatásra szánt tanintézmények "gyermekmegőrző helyekké" mindenütt a nyugati világban? Az egyik ok az, hogy szinte mindenütt 16-18 éves korig kötelezővé tették az iskolába járást, viszont a gyerekek tekintélyes része nem alkalmas a hagyományos középiskolai tanagyag befogadására. A következmény: az oktatási színvonal rohamos romlása. Ha pedig úgysem fogad be a fejük több tudást, akkor focizzanak, internetezzenek, kosárlabdázzanak, vagy fogócskázzanak inkább. A másik ok pedig, hogy ebben a "válságtól sújtott", "szép, új világban" a szülőknek hajnaltól késő estig dolgozniuk kell (érdekes, de amikor még nem segítették ilyen mértékben a termelést a gépek, mint most, csak a férfiak dolgoztak, és mégis ment előre a világ), de a nyugdíjas nagymamákra sem lehet rábízni a gyerekek felügyeletét, mert különös módon ők is dolgoznak.
Szép jövő elé nézünk.
Prédikátor